Dzisiejsze zajęcia w klasie 5 poświęcone były powtórzeniu wiadomości na temat czasownika. Rozpoczęliśmy od przypomnienia podstawowych kategorii gramatycznych: czasu, trybu, rodzaju, liczby i osoby. Wprowadzenie tematu urozmaiciły samoprzylepne karteczki w kształcie zegarków, które uczniowie otrzymali jako pomoc dydaktyczną. Zadanie polegało na analizie przydzielonych wyrazów pod kątem liczby, osoby, czasu i trybu. Co ciekawe, jedna z uczennic samodzielnie zauważyła, że wszystkie słowa należą do jednej rodziny wyrazów – co stało się dla mnie sygnałem sukcesu w zakresie rozwijania ich umiejętności językowej analizy.

Kolejnym etapem była praca z trybem przypuszczającym oraz cząstką „-by”. W tym celu wykorzystałam autorską pomoc dydaktyczną, którą przygotowałam kilka lat temu i która zawsze sprawdza się przy omawianiu tego zagadnienia. Na zalaminowanych kartach umieściłam nazwy osób, odpowiadające im formy czasowników oraz odmienne cząstki „-by”, wyróżnione innym kolorem dla lepszej wizualizacji. Każda karta została wyposażona w magnes, co umożliwiło manipulowanie elementami na tablicy magnetycznej. Uczniowie dopasowywali osoby, czasowniki i cząstki „-by”, a jednocześnie obserwowali, jak zmienia się pisownia cząstki w zależności od jej pozycji – oddzielnie przed czasownikiem, łącznie po czasowniku. Dzięki ruchomości pomocy dydaktycznej proces ten był dla uczniów wyjątkowo klarowny i łatwy do zapamiętania.

Walory edukacyjne zastosowanej metody
Wprowadzone narzędzia i metody mają wielowymiarowe walory edukacyjne. Przede wszystkim wspierają uczenie się przez działanie – poprzez manipulowanie elementami uczniowie bardziej angażują się w zadanie, co sprzyja lepszemu zrozumieniu i zapamiętywaniu materiału. Kolorystyka oraz możliwość samodzielnego zestawiania elementów wspierają percepcję wzrokową, a także rozwijają kompetencje analityczne i syntetyczne.
Zastosowanie laminowanych pomocy z magnesami czyni proces nauczania bardziej atrakcyjnym, a także wprowadza element zabawy, co jest szczególnie ważne w nauczaniu dzieci na poziomie szkoły podstawowej. Wzmacnia to motywację wewnętrzną uczniów i pozwala na bardziej efektywne przyswajanie trudnych zagadnień gramatycznych. Co więcej, metoda ta umożliwia indywidualne podejście do uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych, gdyż każdy z nich może pracować w swoim tempie i na swoim poziomie trudności.
Podsumowując, ruchome pomoce dydaktyczne w nauczaniu gramatyki nie tylko wzbogacają lekcje o atrakcyjny element wizualny i kinestetyczny, ale przede wszystkim wspierają procesy poznawcze uczniów, czyniąc trudne zagadnienia przystępnymi i zrozumiałymi.
Zofia
Super pomysł
Montepolski
Dziękuję za komentarz :)
Maria Łaganowska
Bardzo ciekawy pomysł, ktory chetnie wykorzystam