Jak przygotowuję ocenę opisową przed feriami – metoda na samoocenę i informację zwrotną 0
Jak przygotowuję ocenę opisową przed feriami – metoda na samoocenę i informację zwrotną

Jak przygotowuję ocenę opisową przed feriami – metoda na samoocenę i informację zwrotną

Zbliżające się ferie to dla wielu nauczycieli czas podsumowań i refleksji nad postępami uczniów. W mojej pracy z młodzieżą wprowadzam ocenę opisową, która pozwala spojrzeć na naukę w bardziej personalny i motywujący sposób. Zanim jednak przygotuję swoje podsumowanie, daję uczniom możliwość, by sami ocenili swoje osiągnięcia i zaangażowanie. W tym celu korzystam z tabeli samooceny, która staje się dla nich punktem wyjścia do autorefleksji.

Dlaczego warto stosować samoocenę uczniów?

Samoocena to narzędzie, które nie tylko uczy odpowiedzialności za własny proces nauki, ale także buduje świadomość edukacyjną. Dzięki niej uczniowie:

  • zastanawiają się nad własną pracą,
  • uczą się analizować swoje mocne i słabe strony,
  • zaczynają dostrzegać, jak ich codzienne nawyki (lub ich brak) wpływają na wyniki w nauce.

Dla mnie jako nauczyciela jest to także cenna wskazówka, jak postrzegają swoją pracę, co było dla nich wyzwaniem, a co sukcesem.

Jak wygląda proces oceny?

  1. Samoocena ucznia
    Każdy uczeń otrzymuje tabelę, która zawiera proste i jasne pytania dotyczące różnych aspektów pracy na lekcjach języka polskiego. Pytania te dotyczą m.in.:
  • aktywności na lekcji,
  • czytania lektur,
  • prowadzenia zeszytu,
  • wykonywania prac pisemnych i projektów,
  • refleksji nad swoimi sukcesami i trudnościami.

Uczniowie odpowiadają na pytania w formie pisemnej, co daje im czas na spokojną analizę i zastanowienie się nad swoimi odpowiedziami.

  1. Moja ocena i informacja zwrotna
    Po zapoznaniu się z samooceną przygotowuję swoją opinię w formie opisowej. Staram się, by była ona:
  • konkretna – wskazuję, co uczeń robi dobrze, a co wymaga poprawy,
  • motywująca – pokazuję postępy i zachęcam do pracy nad słabszymi obszarami,
  • spersonalizowana – odnosi się do indywidualnych odpowiedzi ucznia, dzięki czemu ma większe znaczenie.

Co zyskują uczniowie?

Ocena opisowa w połączeniu z samooceną sprawia, że uczniowie widzą pełniejszy obraz swojej pracy. Dowiadują się, jak ich wysiłek jest postrzegany przez nauczyciela, a jednocześnie mają szansę zobaczyć, na ile ich samoocena pokrywa się z moją opinią. To także świetny sposób na rozmowę o odpowiedzialności za własną naukę i planowanie dalszych działań w drugim półroczu.

 

A jak Wy podsumowujecie pracę swoich uczniów przed feriami? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach! 😊

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl