Krakers na podbój świata – niezwykły pamiętnik klasowego smoka!
Są takie projekty, które przerastają wszelkie oczekiwania – i tak właśnie stało się z naszą smoczą misją! Wszystko zaczęło się od prostego pomysłu: nasza klasa piąta, która zajmowała się różnego rodzaju smokami w literaturze (cykl lekcji) miała na zmianę zabierać do domu smoka oraz specjalny zeszyt i prowadzić dziennik z jego perspektywy. A potem… stało się coś magicznego!

Jak narodziła się legenda?
Smok, którego uczniowie nazwali Krakers, stał się pełnoprawnym członkiem klasy. Już po pierwszym tygodniu było jasne, że nie będzie to zwykły dziennik. Zapiski tętniły humorem, emocjami i wyobraźnią. Każdy kolejny opiekun dodawał coś od siebie: zabawne dialogi, nieoczekiwane zwroty akcji, a nawet ilustracje i zdjęcia. Krakers wędrował po domach, jeździł na wycieczki, odwiedzał babcie, próbował nowych potraw (z różnym skutkiem!) i oczywiście przeżywał przygody, których nie powstydziłby się żaden literacki bohater! Mało tego - uczniowie tworzyli dla Krakersa ubranka: sukienki, kubraczki, miał nawet okulary! Akurat na zajęciach technicznych uczyli się szyć i wiedza ta została od razu przeobrażona w praktykę!

Co się znalazło w pamiętniku?
Humor! – Krakers miał cięty język i nie bał się wyrażać opinii! Szczególnie rozbawiły mnie jego przemyślenia o polskiej szkole („Szkoła? A co to właściwie jest?! Oni tam się uczą?”) i opowieści o jedzenie („Źródłem tego fantastycznego zapachu była... śniadaniówka”).
Kreatywność! – Rysunki, komiksy, kolaże i zdjęcia – uczniowie prześcigali się w pomysłach, jak udokumentować smocze przygody. Krakers pojawił się nawet na rodzinnych zdjęciach i selfie z domowymi zwierzakami!

Zaangażowanie! – Każdy, kto dostał Krakersa pod swoją opiekę, czuł się odpowiedzialny za jego losy. Nie było „byle jakich” wpisów – wszyscy starali się, by ich rozdział w pamiętniku był wyjątkowy.
Jak wyglądał projekt krok po kroku?
-
Wprowadzenie – Na początku uczniowie poznali zasady projektu i cel, jakim było rozwijanie umiejętności pisania.
-
Przydział opieki nad Krakersem – Każdy uczeń zabierał smoka oraz zeszyt na tydzień.
-
Tworzenie wpisów – Zadaniem ucznia było opisanie 3 wybranych dni z całego tygodnia. Ich zadaniem był stworzenie relacji z perspektywy smoka, opisując jego przygody i emocje. Ja zapoczątkowałam wpisy, dając im wzór.
-
Dodawanie elementów kreatywnych – Uczniowie wzbogacali swoje wpisy o rysunki czy zdjęcia..
-
Przekazanie Krakersa dalej – Po tygodniu zeszyt i smok trafiały do kolejnej osoby, a historia smoka była kontynuowana z innej perspektywy.
-
Podsumowanie projektu – Po zakończeniu wszyscy przeczytali swoje wpisy i podzielili się wrażeniami.
Efekty? Więcej niż świetne!
Choć projekt miał na celu rozwijanie umiejętności pisania, stał się czymś więcej. Uczniowie trenowali kreatywność, uczyli się wyrażania emocji, a przede wszystkim – bawili się pisaniem! A ja? Mogłam tylko z dumą i radością obserwować, jak Krakers zdobywa serca młodych autorów.
Teraz, gdy zeszyt jest już pełen, pojawia się pytanie: co dalej? Może kolejna podróż Krakersa? A może… jego własna książka? Kto wie! Jedno jest pewne: ten projekt zostanie w naszej pamięci na długo.

Czy mieliście kiedyś podobne doświadczenia z klasowymi maskotkami? A może macie pomysł, gdzie Krakers mógłby udać się w kolejną podróż? Poniżej wstawiam zdjęcia wszystkich wpisów (pisownia oryginalna uczniów klasy 5 CEM).
Wpisy tworzyli, kolejno: pani Kamila, Emilka, Tost, Zofia, Maksiu, Kalina, Alicja, Tosia M.R. - za co im bardzo dziękuję i gratuluję! 🐉📖









