Druga edycja warsztatów Montessori dla nauczycieli 2
Druga edycja warsztatów Montessori dla nauczycieli już za nami!

 Czas na kilka słów podsumowania, bo działo się dużo, pięknie i... intensywnie.

W tym roku udało nam się rozszerzyć ofertę warsztatów o nowe tematy – dołączyły zajęcia z języka angielskiego dla uczniów klas 0–3, była także kontynuacja angielskiego dla klas 4–8. Oprócz tego pojawiły się warsztaty z matematyki oraz języka polskiego dla starszych klas. Każdy z tych modułów prowadziły osoby, które – tak jak ja – na co dzień pracują w mojej szkole, więc wszystko, czym się dzieliliśmy, było oparte na realnej praktyce. Poza tym, wprowadzenie i teorię nt. pedagogiki Montessori oraz roli nauczyciela poprowadziły nasze Panie Dyrekorki. 

Warsztaty odbyły się w Centrum Edukacji Montessori, czyli miejscu, w którym pracuję na co dzień. To niezwykłe uczucie gościć innych nauczycieli w przestrzeni, która tętni montessoriańskim podejściem – spokojem, uważnością i szacunkiem do ucznia. W tym roku odwiedziło nas jeszcze więcej uczestników niż podczas pierwszej edycji, co jest dla mnie równocześnie sygnałem, że takie spotkania są potrzebne. Z rozmów i wiadomości wiem, że przede wszystkim szukacie konkretnych rozwiązań, inspiracji do codziennej pracy i możliwości dzielenia się doświadczeniem. I właśnie to staraliśmy się Wam dać – bez zbędnych teorii, z dużą dawką praktyki, anegdot i sprawdzonych pomysłów. 

W trakcie warsztatów poruszyliśmy wiele ważnych tematów – zaczynając od roli nauczyciela Montessori i wdrażania pedagogiki w starszych klasach, przez sposoby budowania odpowiedzialności uczniów za naukę, aż po organizację pracy, ocenianie, planowanie roku i skuteczne przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty. Nie zabrakło miejsca na rozmowy o grach edukacyjnych, pracy w naturalnym środowisku, odkrzesłowieniu zajęć i wplatanie sztuki oraz przyrody w codzienność lekcyjną.

Załączam również plan warsztatów z języka polskiego: 

. Budowanie odpowiedzialności uczniów w klasach starszych:
– Jak wspierać uczniów zgodnie z zasadą ” Pomóż mi zrobić to samodzielnie”;
– Praktyczne sposoby wdrażania tej filozofii w codziennej pracy z uczniami.
2. Organizacja pracy i zarządzanie klasą:
– Jak wygląda dzień w szkole Montessori? Plan dnia krok po kroku;
– Zarządzanie procesem nauki: jak radzić sobie z “follow -upami”;
– Ocenianie: bieżące sprawdzanie wiedzy oraz przygotowanie ocen końcowych.
3. Planowanie roku szkolnego:  
– Tworzenie rozkładu materiału w oparciu o lektury;
– Efektywne korzystanie z podstawy programowej;
– Przechowywanie pomocy dydaktycznych: sprawdzone sposoby i organizacja przestrzeni. 
4. Tworzenie pomocy dydaktycznych Montessori w klasach 4-8:
– Jak dostosować karty trójstopniowe do pracy z uczniami starszych klas;
– Podręcznik i ćwiczenia: jak świadomie z nich korzystać lub kiedy z nich zrezygnować; 
– Warsztaty praktyczne: tworzenie nieszablonowych pomocy krok po kroku.
5. Przygotowanie egzaminu ósmoklasisty:
– Sprawdzone metody pracy z uczniami w kontekście egzaminu;
– Rutyny myślenia krytycznego jako narzędzie powtórek materiału; 
– Analiza zadań egzaminacyjnych: strategie skutecznego rozwiązywania. 
6. Wykorzystywanie gier w nauczaniu:
– Pomysły na gry edukacyjne, które angażują i uczą; 
– Praktyczne wskazówki dotyczące włączania gier w lekcje języka polskiego;
7. Nauczanie w naturalnych sytuacjach:
– Inspirujące “lekcje specjalne” – jak wyjść poza schematy; .
– Nauka poza szkolnymi murami: praktyczne pomysły na nauczanie w naturalnym środowisku;  
– Metody na “odkrzesłowienie: – wprowadzenie ruchu i spontaniczności do zajęć. 

Najbardziej wyczekiwaną i chyba ulubioną częścią był dla mnie moment, gdy tworzyliśmy pomoce dydaktyczne. Uwielbiam to! Dzielenie się pomysłami, patrzenie na to, jak każdy uczestnik przekształca je po swojemu, dostosowując do potrzeb swoich uczniów, to dla mnie ogromna radość. I muszę przyznać – powstały naprawdę świetne, oryginalne i dopracowane materiały! Kreatywność, zaangażowanie i serce, jakie włożyliście w te projekty, były dla mnie największą nagrodą. Załączam zatem "galerię" prac uczestników:

 

Na koniec – dziękuję:

🤍 Centrum Edukacji Montessori – za to, że mogłam znów stworzyć to wydarzenie w Waszych przestrzeniach, w miejscu, które naprawdę wspiera nauczyciela i dziecko.


🤍 Uczestnikom – za zaangażowanie, pytania, rozmowy, uśmiech, wspólne tworzenie i gotowość do dzielenia się swoimi doświadczeniami.


🤍 Prowadzącym – za pasję, profesjonalizm i otwartość, dzięki którym każde zajęcia były wartościowe i pełne treści.

Już dziś myślę o przyszłorocznej edycji – i mam głowę pełną pomysłów! Jeśli jesteś zainteresowany, odezwij się do mnie prywatnie, możemy zaoferować takie warsztaty w Twojej szkole!

Informacja zwrotna mówi sama za siebie:

Do zobaczenia następnym razem!
A tymczasem – uczmy dalej, twórzmy, inspirujmy! 🌿📚

Komentarze do wpisu (2)

2 czerwca 2025

Bardzo żałuję, że nie mogłam być. Pani podejście jest mi bardzo bliskie, chętnie wykorzystuję gry na swoich zajęciach. Uwielbiam własnoręcznie wykonane pomoce. Mogę zapytać, do czego były wykorzystywane te dłonie (z filcu chyba, a może się mylę)?

1 lipca 2025

Myślę, że będzie kolejna edycja warsztatów - proszę obserwować mojego Facebooka. Tam wrzucam wszystkie informacje na bieżąco. Być może uda się jeszcze kiedyś spotkać warsztatowo. Jeśli chodzi o te dłonie - uczestniczka wykorzystała je jako powtórkę do elementów ogłoszenia/zaproszenia. Zasada dłoni - wypisała wszystkie te elementy na palcach.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl